Show pro diváky? Sparta jako NHL, říká manažer. Popsal i rivalitu

Jakub Dlouhý | Foto: X HC Sparta Praha

Extraligové návštěvnosti vládne sedm sezon v řadě Sparta Praha. Nárůst průměrného počtu diváků byl oproti minulé sezoně o více než 1200 lidí, takže letos možná Sparta v tabulkách poskočí i mezi TOP 3 nejnavštěvovanější kluby Evropy.

„Rádi bychom, aby to tak vnímal i divák a odborná veřejnost. Mám samozřejmě lehce subjektivní ohlasy, ale většinou se srovnávání odehrává na úrovni Sparta versus NHL. Co já jsem měl možnost vidět, sparťanský program v hale je opravdu unikátní,“ popsal pro Hokej.cz Jakub Dlouhý, člen představenstva Sparty, zodpovědný za marketing a komunikaci.

Čím si úspěch u fanoušků vysvětlujete?
Samozřejmě jde z velké části o kvalitní výkony našeho týmu. Hrajeme už několik let o nejvyšší místa v extralize, fanoušci chtějí vidět svůj tým vyhrávat. Věřím, že částečně za to může i dlouhodobé budování vztahu s fanoušky a zábava v O2 areně i mimo ni. Náš hokejový, ale také marketingový tým pro to dělá denně maximum. Zajímavý je ale také ukazatel, že více než každý šestý fanoušek hokeje, který vyrazil v loňské sezoně na hokej, přišel právě do O2 areny. To je opravdu skvělé číslo. Více než dvojnásobná průměrná návštěvnost, než je v případě celé ligy, však pro nás není cíl. Tím je zaplnit zbývající volná místa v O2 areně.

„S pomocí permanentkářů a pravidelných uživatelů aplikace HC Sparta+ se nám nyní úspěšně daří zaplnit spodní patro O2 areny, což byl jeden z cílů této aplikace.“

Jak velká je cílová skupina potenciálních fanoušků, na které míříte?
Ještě nějaké neobsazené sedačky nám v O2 areně zbývají. Zaplnit je ale nelze lusknutím prstu. Podstatná část volných míst je ve VIP prostorech, na klubovém a boxovém patře, které z většiny vůbec neobchoduje Sparta. V tomto ohledu už pak zbývá už jen opravdu nízké tisíce míst z běžného prodeje. Čím atraktivnější hokej a zábavu budeme přinášet, tím lépe se jistě budou plnit i místa, které sami neprodáváme.

Vzrostl i počet permanentkářů?
Letos jsme zaznamenali meziroční nárůst zhruba 30 procent. Vzhledem ke zvýšenému zájmu jsme se rozhodli pro následující sezonu prodávat cenově výhodnější permanentky i do čtvrtého patra. S pomocí permanentkářů a pravidelných uživatelů aplikace HC Sparta+ se nám nyní úspěšně daří zaplnit spodní patro O2 areny, což byl jeden z cílů této aplikace. Permanentkáři s jejich pomocí mohou místa uvolňovat do prodeje a získat tak slevu na nákup nové sezonní karty. Dalšími výhodami aplikace jsou přednostní práva právě na ty nejatraktivnější zápasy extraligy. Jen ti, co chodí na zápasy Sparty pravidelně v základní části, se jako první dostanou ke vstupenkám i na playoff.

V Praze máte na jednu stranu velmi širokou základnu fanoušků, na druhou stranu i velkou konkurenci…
Každý zápas by měl být pro fanouška speciální zážitek. Nemůžeme zůstat na místě, uspokojit se. Neustále vymýšlíme nové prvky, jakými fanoušky bavit vedle hokeje. Je to neustálý boj. V Praze jsou dva velké fotbalové kluby, dva menší. A k tomu spousta dalších možností. Alternativou volného času v Praze je spousta divadel, kin, koncertů. Do toho neskutečně pestrá gastronomie, zážitky… My se snažíme být tou nejlepší alternativou, jak v hlavním městě trávit večery.

„Slibujeme audiovizuální show, jakou Česko ještě nezažilo.“

Pojďme se konkrétně pobavit i o čtvrtfinále. Co přesně rozjedete o víkendu?
Jako každý rok jsme se snažili posunout doprovodný program, protože play off je vrcholem sezony i z marketingového hlediska. Slibujeme audiovizuální show, jakou Česko ještě nezažilo. Někteří ji možná znají z akcí, jako je Super-Bowl, nedávný turnaj Four-Nations, závěrečný ceremoniál olympiády, nebo z velkých koncertů. Každý divák bude vybavený speciálním náramkem. 

Ty se budou po zápase vracet, protože jsou ovládány centrálně, že?
Náramky budou od prvního čtvrtfinálového zápasu na celé play off. Součástí programu budu po celý zápas, ale hlavní důraz bude na Pre-Game Show, která bude trvat několik minut těsně pře začátkem utkání. A opravdu to bude velmi silný audiovizuální zážitek. Není to o tom, že budou jen blikat náramky. Ale bude to komplexní show i s děním na kostce, prstenci a LED mantinelech. Bude to i reagovat na hudbu a doplňovat video. Celá hala přitom bude rozdělena do různých sektorů a zón a ovládáme je my, z režie. Jestli někdo chodí na Spartu, pro něj to bude jiná dimenze zážitku.

„Náramky budou od prvního čtvrtfinálového zápasu na celé play off.“

Povede se vám vyprodat domácí čtvrtfinálová utkání?
Pevně věřím, že ano, zbývá pár tisícovek lístků, které pravděpodobně do neděle zmizí. Ještě k těm náramkům mám ale takovou prosbu – pro nás je strašně důležité, aby při odchodu z haly fanoušci vraceli náramky k dalšímu použití. Další den je budeme na dalším utkání znovu používat. Doma bude každému k ničemu, ale když si ho lidé odnesou, v zásadě poškodí Spartu a další fanoušky okradou o zážitek v příštím zápase… Náramky budou mít fanoušci před utkáním na svých místech. Umí svítit v různých barvách, měnit intenzitu světla, tím pádem i vytvářet různé obrazce. To bude opravdu stát za to, i kvůli tomu by lidé měli přijít.

Showtime také v play off

Nová multifunkční hala nicméně roste v Brně, kromě Komety možná začnou stavět také v Pardubicích. Co říkáte na jejich plány?
Když vidím čísla, kam se hokej posouvá celkově? Čím více lidí přilákáme do hal po celé republice, tím lépe! Můžeme z toho těšit všichni, nebereme to jako nějakou konkurenci.

Máte občas zpětnou vazbu na marketingové aktivity i od hráčů? Jak vypadá?
Naše kolegyně na toto téma připravuje bakalářskou práci a zrovna letos na toto téma získala feedback od velké části týmu. Potěšilo mě, že všichni hráči to neberou jako „nutné zlo“, ale součást své práce, a naopak marketingové činnosti podporují. Zejména ti mladší, například po přestupu z jiného týmu, si uvědomují, že také díky naší činnosti jsou více na očích a může o ně být větší zájem.

„Sledujeme trendy v nejlepších sportovních ligách světa. Fotbal je ale pro nás inspirací v méně ohledech, než si možná myslíte.“

U koho se v oblasti PR a marketingu inspirujete?
Sledujeme trendy v nejlepších sportovních ligách světa. Fotbal je ale pro nás inspirací v méně ohledech, než si možná myslíte. Celková návštěvnost hokeje se té fotbalové hodně přiblížila. Táhnou ji navíc dva, tři kluby. Hokej má navíc oproti fotbalu mnoho výhod. Pro řadu skupin může být atraktivnější díky komfortu, zábavě i během utkání, diametrálně většímu výběru občerstvení. Zároveň máme v týmu spoustu kreativních lidí, kteří přichází i s vlastními nápady. A díky tomu často inspirujeme ostatní už i my.

Probíhá inspirace i v rámci extraligy? Případně u někoho z NHL?
Sledujeme i naše soupeře, líbí se nám, jak se také v tomto ohledu posouvají dál. Když už se ale snažíme inspirovat, tak spíše v zahraničí.

Spolupracujete i s fotbalovou Spartou?
Máme velice profesionální vztah, založený na přátelské rovině. Vzájemně si snažíme vyjít vstříc. My máme rádi fotbal, na Letné hokej, rádi se navštěvujeme a přejeme si úspěch. Jasně, jsme trochu konkurence, ale většina fotbalových fanoušků fandí i nám a naopak.

„Máme velice profesionální vztah, založený na přátelské rovině. Vzájemně si snažíme vyjít vstříc.“

Kolik ale váš klub stojí pronájem multifunkční O2 areny?
Málo se to ví, ale O2 arena pro nás není finanční zátěž. Naopak. Je to vzájemně výhodný a synergický vztah. Sparta dodává O2 areně až třetinu akcí a diváků, kteří ji za rok navštíví. Catering jde přímo za O2 arenou, stejně jako prodej velké části VIP vstupenek. O2 arena díky Spartě profituje a my díky tomu máme solidní podmínky pronájmu. Tento svazek má obrovský smysl pro obě strany.

Nějaké změny ale nedávno proběhly s hostujícími fanoušky a jejich kotlem?
Našim velkým přáním je mít spodní patro jednou zaplněné pouze sparťany. Máme svou vizi, jak s touto změnou ještě povýšit zábavu v O2 areně. Zejména kvůli chování některých hostujících táborů se nám bohužel hůře obsazují místa vedle jejich sektoru. Aktuálně to však z různých bezpečnostních důvodů není možné, muselo by dojít k rozsáhlým úpravám. Fanoušci Sparty mají aktuálně v ruce nástroj, s jehož pomocí mohou nejlepší místa v hale získat s předstihem jen pro sebe. Ti, kteří si kupují vstupenky na Spartu pravidelně, si mohou vstupenky pořídit 48 hodin před startem volného prodeje. S jeho startem si mohou vstupenky koupit i hostující fanoušci, pro které blokujeme sektor za jednou z branek.

„Zejména kvůli chování některých hostujících táborů se nám bohužel hůře obsazují místa vedle jejich sektoru.“

S kým má Sparta nejsilnější rivalitu?
V posledních dvou, třech letech, to jsou především Pardubice. Zájem o toto střetnutí převyšuje jiné soupeře. Možná je to i tím, že od sestupu Slavie nemá Sparta úhlavního rivala. Nyní hodně záleží na postavení v tabulce, vhodném termínu, někdy také doprovodném programu. Vyhrocenější atmosféra bývá při zápasech s Brnem. Osobně mě v minulé sezoně hodně mrzelo, že v jejich sektoru museli zasahovat těžkooděnci. Rivalita k hokeji patří, ale měla by být kultivovaná. Hala se v posledních letech hodně plní i na zápasy s Litvínovem.

Můžete prozradit finanční stránku sparťanské návštěvnosti?
Blížíme se k tomu, že díky návštěvnosti pokryjeme až třetinu rozpočtu klubu.

Přitom třeba od reklam na dresech jste letos ustoupili. Plánujete čisté dresy i v příští sezoně?
Rádi bychom. Jenže ideální je, abychom navyšovali příjmy v rozpočtu. Čím budeme silnější na příjmové části, tím můžeme být silnější na té výdajové. Není naší ambicí generovat zisk, ale chceme být silní, abychom mohli navyšovat rozpočet – a měli kvalitnější kádr. Můžeme to pak i vrátit fanouškům prostřednictvím show, jako bude ta, kterou brzy zažijí v play off. Příjem ze vstupného a příjem od sponzorů jsou v hokeji dvě dominantní části rozpočtu. Přestupové částky za hráče jsou v našem sportu zcela zanedbatelné položky…

„Rivalita k hokeji patří, ale měla by být kultivovaná.“

Více pozornosti věnujete také fanshopu. S jakou strategií?
Před sezonou jsme otevřeli nový fanshop hned vedle O2 areny. Přijetí i čísla jsou zatím skvělé, fanshop je plný před zápasem i dlouho po jeho konci. Zdvojnásobili jsme meziroční obrat a budeme se držet toho, co funguje – speciální kolekce ke speciálním zápasům, retro kolekce a od příští sezony chystáme designy inspirované naší urban kampaní. Fanoušci se mají na co těšit.

Před sezonou jste přišli s novou kampaní, kde je hodně znát spojitost s Prahou. To je váš další trend?
Ano. Jsme jediný extraligový hokejový klub v Praze a rádi bychom „probudili“ všechny spící fanoušky a ukázali jim, že chodit v Praze na Spartu je skvělý zážitek pro každého, od těch nejvěrnějších srdcařů, přes rodiny s dětmi až po mladé studenty. Vnímáme, že pro Pražáky není Praha jen most a hrad. Spousta fanoušků za námi jezdí z Jižního Města, ze Stodůlek, z Petřin a dalších částí Prahy. Věříme, že díky této kampani se s námi ještě více identifikují a potkáme se na zápasech.

Placený obsah zatím nechystáme 

Co říkáte na Champions Hockey League? Letos jste ji už hráli v O2 areně, na evropskou soutěž přišla zhruba polovina fanoušků, co na extraligu.
Ze sportovního hlediska je porovnání s Evropou rozhodně ku prospěchu celé organizace. Strašně rádi bychom byli, kdyby to přitáhlo i diváky do hlediště. Jako Sparta pro to uděláme maximum, protože soutěž si to zaslouží. Byť se posouvá velmi pomalu, tak vnímáme, že se posouvá. A největší úkol je právě na nás, na klubech.

Chcete se třeba vydat i cestou placeného obsahu, tedy paywallu?
Mělo by to řadu plusů finančního charakteru. Ale taky řadu minusů. Abyste generovali významný příjem, musíte zároveň hodně investovat do obsahu, který nabízíte. A nám to zatím číselně příliš nevychází. Za paywallem totiž přicházíte o možnost svobodného oslovení a šíření informací. My si myslíme, že v O2 areně stále máme prostor, jak se posunout v návštěvnosti, to je stále naše maximální ambice. A proto svůj velmi atraktivní a informačně zajímavý obsah nechceme zavírat pouze pro předplatitele. Ale chceme, aby se to maximálně šířilo a oslovilo co nejvíce fanoušků, které třeba Sparta začne více zajímat a přijdou do haly. 

„Dáváme si záležet na tom, abychom lístky nikdy nerozdávali.“

Na zápasovém programu Showtime spolupracujete i s několika agenturami, že?
Livebros má na starosti audiovizuální program v hale – všechny obrazovky, vizuální efekty. Go4Gold přípravu část obsahu, který se v hale zobrazuje. Obě agentury spolupracují mezi sebou i se Spartou už spoustu let. Úzce spolupracujeme také s agenturou Kotelna 55 a využíváme zároveň možnosti synergie v rámci naší skupiny KAPRAIN. Náš interní tým, který se zabývá marketingem, PR a produkcí zápasu, nemá ani deset členů. Na větší projekty tak spolupracujeme s těmito osvědčenými agenturami, s nimiž máme za roky spolupráce takřka rodinný vztah. Oni se vypracovali i díky Spartě a my díky nim patříme ve sportovní zábavě mezi evropskou špičku.

Občas ale od fanoušků jiných klubů zněla i kritika, že lidé z různých firem po Praze údajně kupují vstupenky na Spartu za nižší cenu.
Dáváme si záležet na tom, abychom lístky nikdy nerozdávali. Spolupracujeme asi se 150 firmami. Ano, část z nich v rámci reklamního plnění dostává i vstupenky pro zaměstnance, takže vůbec není vyloučeno, že se někdo může dostat k lístkům za nižší cenu. Ale to nejsou vstupenky, které bychom rozdávali my. Jsou velmi dobře zaplacené skrze reklamu, tohle kluby běžně dělají. Několik zápasů v roce také otevíráme pro školy v regionu Prahy. Ale ani školy nedostávají vstupenky zdarma, kupují si je za zvýhodněnou cenu. Motivací je ukázat mladým fanouškům náš hokej za zvýhodněnou cenu. Kdyby se část z nich rozhodla poté chodit pravidelně, je to pro nás výhra. Vnímáme to jako investici do budoucnosti. Rozdávat vstupenky nechceme a nebudeme.

RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Cookies | Nastavení soukromí | Ochrana osobních údajů | Sledování streamů | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports.cz, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz