HC Oceláři Třinec | Foto: Lukáš Filipec, hcocelari.cz
20. listopadu 2023, 12:20
Dominik DubovčiChampions Hockey League mezi kluby rozdělí zhruba 90 milionů korun. Jedná se o dvojnásobnou částku než na startu soutěže před devíti lety, pro klubové účetnictví ale stále nejde o jednoduchou záležitost. Náklady jsou vysoké – a návratnost? Záleží na tom, jestli české kluby uspějí v play off…
Kvalita i dosah Champions Hockey League se postupně zvyšuje a spolu s prestiží určitě může růst i výdělek. Letos navíc do soutěže zasáhlo 24 týmů (dříve 32), takže každý jeden tým získá více peněz. Srovnání oproti fotbalu ale ještě dlouho neobstojí.
Třeba Pardubice přitom na letošní sezonu vyčlenily rozpočet okolo 300 milionů korun, což s fotbalovými organizacemi srovnání snese. Takovou sumu totiž Dynamo potřebuje kromě extraligy i na evropské poháry.
„Prostředky na Ligu mistrů jsou významnou částí. Důležitou složkou jsou platy hráčů, kádr máme široký i kvůli účasti v CHL a na Spengler Cupu,“ přiznává Jan Mroviec, tiskový mluvčí Dynama.
You can just feel all the focus ?#ChampionsGoBeyond pic.twitter.com/sifkrEk9yK
— Champions Hockey League (@championshockey) November 16, 2023
Extra finance na účast v evropské soutěži navíc není lehké shánět, protože existují jistá omezení ze strany CHL a marketingové společnosti Infront, co se týče různých aktivací sponzorů. Jinými slovy – pro prezentaci vlastních reklam není moc místa.
Zrovna Pardubice se do soutěže vrátily po sedmi letech, což klubovým přípravám na CHL také zrovna nepomohlo. Nároky soutěže muselo Dynamo splnit během dvou měsíců.
„V průběhu jsme zjišťovali, co všechno to bude obnášet finančně. I proto, že chceme týmu zajistit komfortní podmínky, nebylo snadné dát rozpočet dohromady. Na rozdíl od extraligy, pro kterou se rozpočet připravuje klidně půl roku dopředu, bylo vše dost narychlo.“
„I proto, že chceme týmu zajistit komfortní podmínky, nebylo snadné dát rozpočet dohromady.“
„V lepším případě se o kvalifikaci do CHL dozvíte v březnu nebo v dubnu. Potom mohou začít přípravy, jenže liga letos měnila kolektivní smlouvu s kluby, takže informace jsme dostali až na konci května. A na konci srpna už začíná soutěž,“ vysvětluje Mroviec.
Klub tak měl spoustu starostí i s organizací venkovních a pořadatelstvím domácích utkání.
And that's a wrap on the Round of 16 First Games! ? Don't forget that the Playoffs are played with aggregate scores so a lot can still change in next week's Return Games ?#ChampionsGoBeyond pic.twitter.com/A8tyFPsMmy
— Champions Hockey League (@championshockey) November 15, 2023
Na vlastním ledě musí vyřešit třeba přelepení mantinelů, výměnu reklam, program na kostce… „Není to snadné. Úprava ledu zabere 2-3 dny, celý den se lepí mantinel. Člověk musí projít celý stadion, pohlídat si všechna loga.“
Taková organizační Liga mistrů. Plná schůzek a kontrol. „Je tam spousta věcí, které se na extraligu chystají několik týdnů. V CHL dostaneme materiály a hned musíme vše projít, vytvořit scénáře s novými prvky…“
„Úprava ledu zabere 2-3 dny, celý den se lepí mantinel. Člověk musí projít celý stadion, pohlídat si všechna loga.“
„Hlídají se i detaily, jestli je dobře upravená výstroj. Hráči si musí vyzkoušet rukavice, spousta dalších věcí se pak zakrývá. Nemusí být všechny značky Warrior, ale nesmí být vidět jiná – to znamená spoustu další práce pro kustody.“ Vyrábí se nové dresy, schvaluje se i oblečení pro realizační tým.
Jakub Jeřábek | Foto: Lukáš Filipec, hcocelari.cz
Ukázat lze jen pět oficiálních klubových partnerů. Omezena je možnost jejich využití – třeba devadesát vteřin na kostce, jedna grafika na sítích. A jediný prostor na dresu, kalhotách i mantinelu.
Finanční zajištění od marketingové agentury Infront, která kromě mistrovství světa shání partnery i pro CHL, je přitom výrazně vyšší, než bývalo. Příspěvek za účast v Lize mistrů tedy pokryl významnou část těchto úprav.
Jenže kluby CHL mají vysoké výdaje na dopravu a ubytování. „Letecká přeprava, veškerý servis pro A tým, ubytování v zahraničních hotelech… Skellefteå, Ženeva a Belfast jsou zrovna nejvzdálenější destinace, které jsme v základní skupině mohli dostat,“ zní z Dynama.
Lukáš Radil | Foto: Facebook HC Dynamo Pardubice
Tři venkovní výjezdy Pardubice zvládly zaplatit jen tak tak. První odlet financovaly z prize money za účast v základní části. Na druhou cestu padl výdělek ze vstupného za domácí zápasy a třetí výjezd pokryly příjmy z partnerských smluv.
Každý zápas v zahraničí přitom stojí klub nižší jednotky milionů korun. Za základní část se tak výdaje šplhají klidně k deseti milionům, což je dost peněz nad rámec extraligového rozpočtu.
Výhody? Do zelených čísel se můžete dostat díky sportovním výsledkům.
Od osmifinále kluby pobírají další prémie, které s každým postupem významně rostou. Třinec, Vítkovice a Pardubice mohou vydělat i díky prodeji vstupenek na domácí zápas. „Velmi zajímavé to začíná být v semifinále. Tam už je na tom jakýkoli klub finančně velmi dobře, bez ohledu na to, jak k účasti přistoupil,“ přiznává manažer Dynama.
„Velmi zajímavé to začíná být v semifinále. Tam už je na tom klub finančně velmi dobře.“
Obrázek CHL v Česku přitom dosud nebyl nejlepší.
„My chceme uvažování fanoušků změnit. Chceme, aby na evropské zápasy chodili a brali to, jako něco výjimečného,“ řekly si Pardubice, podobně jako dříve Sparta nebo Hradec Králové.
Vždyť hokejově klidně může jít o nejkvalitnější soutěž v Evropě. Pro kluby jde o zajímavý potenciál nejen ze sportovního hlediska.
HC VÍTKOVICE RIDERA | Foto: Petr Kotala, hc-vitkovice.cz
„Je cítit takové nadšení, entuziasmus. Kluby si různě vycházejí vstříc a snaha budovat produkt je hrozně cítit. Většina manažerů má zájem o inspiraci, ta evropská hokejová nálada je parádní.“
„I fanoušci se setkávají. A není to o nějaké rivalitě, ale o tom, že potkáte Němce, Fina, Švéda, spolu si dáte pivo, pobavíte se, vyfotíte a zjistíte, jaká je kultura v zahraničí.“
„I my zjistíme, jakou má soupeř strategii, a jak to funguje v jiných soutěžích,“ popisuje Mroviec fakt, že inspiraci a srovnání s Evropou kromě hráčů a trenérů získají i marketingová oddělení. „Od takové organizace, jako je třeba Ilves Tampere, se můžeme učit, jak se dělá moderní hokej po všech stránkách.“
„Od takové organizace, jako je třeba Ilves Tampere, se můžeme učit, jak se dělá moderní hokej po všech stránkách.“
Dynamo se s domácí návštěvností na srpnových utkáních pohybovalo okolo pěti tisíc fanoušků. Jeho cíl je ale výš, v ideálním případě až pod stropem desetitisícové haly.
České kluby navíc organizují i letecké výjezdy pro fanoušky, třeba Vítkovice měly místo pro své příznivce v letadle do Tampere.
Foto: Facebook HC Dynamo Pardubice
A přesně takhle musí kluby propagovat Ligu mistrů: z vlastní iniciativy. Ať už jsou to netradiční letecké zážitky, nebo fanouškovské festivaly u domácí arény.
„Odezva z kabiny byla taková, že je super, jak se k tomu klub postavil, a jak moc dává najevo, že je to pro něj důležitý cíl do sezony. Hráči tohle přebrali a vzali to za své,“ nepřekvapí ambice Pardubic.
„Máme kvalitní, ambiciózní tým a kluci se na evropské scéně chtějí ukázat.“
Základní skupina
65 000 € (1,63 milionu korun)
Osmifinále
+15 000 € (380 tisíc korun)
Čtvrtfinále
+20 000 € (500 tisíc korun)
Semifinále
+20 000 € (500 tisíc korun)
Poražený finalista
+120 000 € (3 miliony korun)
Vítěz
+240 000 € (6 milionů korun)
Vítěz celkem
360 000 € (9 milionů korun)
ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz